Midsommar

Igår blev det mycket fusk. Potatis, glass, karameller, choklad, muffins. Usch.

2011 06 21

Frukost: ett kokt ägg med majo. Sista lilla biten taleggio.
Lunch: sallad med massa ceasardressing och ost.
Mellanmål: chips. Jäkligt mycket fusk, jag vet, men satan vad gott.

Semesterstopp?

Okej. Så här är det. Nu har jag gått på LCHF i två veckor (eller okej, 13 dagar) och jag tycker att det känns bra. Men nu kommer kruxet. I helgen är det midsommar och jag kommer att bo hemma i någon vecka, som inleds med tårtkalas på torsdag. Hej kolhydrater igen. Sen åker jag dessutom på en veckas semester i Turkiet. Jag kommer inte kunna hålla mig borta från fruktiga drinkar och goda bröd. Jag får helt enkelt gå från inga kolhydrater till så lite som möjligt, och sen köra hårt när jag kommer hem igen. Det är ju ändå semester!

2011 06 20

Frukost: kokt ägg med majo. Några oliver (försöker lära mig att äta dem). Te.
Lunch: rostbiff och tzatsiki. En bit fulbrie.
Middag: sallad på isberg, tomat, gurka, oliver, fulbrie och ockelboost med ceasarressing.

2011 06 19

Frukost: ett kokt ägg med majo. Älska majo.
Lunch: rostbiff och tzatsiki på både yoghurt och creme fraiche.
Middag: mera rostbiff och tzatsiki, plus avocado.
Kvällsfika: taleggio, brie och salami. Mmm.

Oops.

Glömde visst bort det här med att skriva upp mat. Det har ju liksom varit ungefär samma sak varje dag. Igår åt jag dock en näve jordnötter till middag och kände mig ganska nöjd med det.

Annars då? Jo, jag är inne på dag 12 nu. Jag känner mig svag och orkeslös ganska ofta, men jag tror att det är för att jag äter för lite. Upptäckte också att nästan allt fett jag får i mig är från mjölkprodukter, måste nog börja hitta åtminståne någon annan fettkälla. Typ avocado, förstår inte att jag inte har köpt avocado än. Jag har ännu inte fått tag på en våg och jag har helt glömt bort att mäta mig, så jag vet liksom inte riktigt hur jag ligger till viktmässigt. Jag kom i mina tajta jeans härom dagen, men det säger inte så mycket med tanke på att jag inte har burit byxor på ett halvår eller så. På midsommar ska jag hem till Vallentuna, så då ska jag väga mig. Hoppas att mer än två veckors LCHFande har gjort någon synlig skillnad då.

Veckans fusk: tog en cider på krogen i fredags. Jag stod i baren och tänkte mig inte för, det gick av gammal vana. Inte bra!

Muffinsförsök


Tanken var god. I tanken var de goda. I verkligheten var de inte goda. Det är i stort sett kokostoppar utan socker, vilket blir rätt... Smaklöst. Smaksatte med lite citronarom, men det märktes knappt. Jag vill inget hellre än att doppa dem i mjölkchoklad eller nåt så att de smakar nåt.

2011 06 16

Frukost: ett ägg med ishavssallad utblandad med majo. Te.
Lunch: grillad kyckling med smält ost och bea.
Mellanmål: jordgubbar (satan vad gott). Failiga LCHF-muffins.
Middag: köttfärssalladen igen, denna gång med rysk yoghurt istället för turkisk. Syrlig och god!

2011 06 15

Frukost: kaffe med grädde. Blev mätt efter en halv kopp.
Lunch: samma sallad som igår, men fick dåligt samvete och petade bort majsen.
Middag: bratwurst med ishavssallad blandad med extra majo.

Progress

Fick nyss syn på en ask med TicTacs med apelsinsmak, alltså godis (som jag älskar). Och jag ville inte ha! Sockersuget har alltså minskat markant. Känns bra med någon slags framgång så här åtta dagar(!) in.

Frestelser

Reklampaus på sexan efter kl 21. Åtta reklamfilmer handlade om mat eller dryck jag inte får förtära. Fyra handlade om alkohol. Sugen? Jag? Lite kanske...

2011 06 14

Frukost: kokt ägg med majo. Skrattande ko.
Lunch: bratwurst med räksallad.
Mellanmål: ölkorv. Två ostbitar.
Middag: sallad på isbergssallat, gurka, majs, ost och köttfärs med liiite tacosås och mycket yoghurt.

2011 06 13

Frukost: en burk makrill i tomatsås. Lite tärnad ost i olja. Grönt te.
Lunch: röra på yoghurt, majo, lök, ägg och kräftstjärtar.
Middag: grillad kyckling, smörstekta champinjoner, bea.

Mindre bak utan bak?

Jag har hittat ett recept på LCHF-muffins som jag bara måste prova! Som topping borde man kunna vispa upp lite grädde eller färskost med mosade jordgubbar, så att det blir cupcakes. Tyvärr har alla mina vänner (nästan) lämnat stan, så jag har ingen att bjuda. Men åh vad det kliar i bakfingrarna.

2011 06 12

Igår var en sån konstig dag, så det blev inte mycket sammanhängande mat att skriva upp. Bättre idag dock.
Frukost: kokt ägg med majo.
Lunch: bratwurst med räksallad. Röd mjölk.
Mellanmål: salladsost i olja. Saftisglass (fyy mig). Jordnötter.
Middag: kyckling, smörstekta champinjoner och bea.

2011 06 10

Frukost: smoothie med yoghurt, grädde och jordgubbar.
Lunch: majo-kräft-lökröran från igår. En skrattande ko.
Mellanmål: en skrattande ko. Gurkstavar med pesto-vitlök-yoghurtröra.
Middag: Low-carb-burgare från Max. Grönsallad med fettfri (tyvärr) dressing. Sprite zero.

Nere

Vet inte om det är tredje dagen av LCHF, värmen eller hormonerna, men nu har jag suttit och gråtit i över en timme. Dålig dag idag med andra ord.

Sug

Ganska kraftigt sockersug igår. Jag visste inte att jag var så beroende av socker som jag tydligen är. Satt på spelkväll och halsade i mig vatten i hopp om att det skulle hjälpa. Det gjorde det inte.

Ett nytt beroende är att närgranska varenda matförpackning och kolla kolhydratsiffran. Det är inte mycket i min kyl som är godkänt.

2011 06 09

Frukost: två skrattande kor.
Mellanmål under dagen: massa cashewnötter. Tre Babybell.
Lunch: sej med hollandaise och sparris. Röd mjölk.
Middag: röra på yoghurt, majo, rödlök och kräftstjärtar (hann inte koka ägg). En burk makrill i tomatsås.

Nötfrossa

Vräkte i mig cashewnötter i skolan idag. Inte så kostigt kanske med tanke på min dåliga frukost och sena lunch. Borde kanske köpa jordnötter istället, men det finns ju så många allergiska. Vill ine äta ordnötter i offentliga rum över huvud taget.

Onsdagsmiddag


Sej kryddad med citronpeppar stekt i smör. Sparris stekt i smör. Hollandaisesås med extra smör. Den smakade dock bara smör, så jag kryddade upp den med lite dill och citron. Som syns på bilden la jag upp en vanlig portion, men jag blev mätt på hälften. Mer rester helt enkelt!

2011 06 08

Frukost: två sillbitar och en bit ost. Vaknade sent.
Lunch: kinesisk buffé. Fläsk och biff med grönsaker i flottig sås. Kyckling i jordnötssås. Räkchips. Kaffe med ospecificerad mjölk.
Mellanmål: Babybell och Skrattande kon. Mineralvatten.
Middag: smörstekt sej med citronpeppar, smörstekt sparris och hollandaisås.
Kvällsfika: grönt te.

Känner mig för övrigt vimmelkantig och smått illamående. Om det är av kostomläggningen eller värmen är svårt att säga.

Chocken...

...när jag kom till kassan på Ica med min halvfulla korg. 303kr?! Det är jävligt dyrt med LCHF verkar det som. Fick ta bort både rostbiffen och räkorna för att köpet ens skulle gå igenom. Tur att pengar kommer om nån vecka.

Motgångar

Okej. Nu har jag kommit hem, och det första jag gör är att sätta mig i grannens soffa och äta chips. Dåligt. Middag får däremot bli en brödlös kebabsallad. Biogodis ikväll får bli nötter och mineralvatten, betydligt bättre från gårdagens biogodis Mentos och Gott & Blandat. Det här kommer bli svårt...

Funderingar

Några tankar dyker upp inför dietbytet.

  • Alla kolhydratrika matvaror hemma. Pasta, ris, färdig pytt i panna, socker, mjöl, havregryn, bröd mm. Jag kan ju inte bara slänga allt för att jag provar ett nytt sätt att äta? Eller?
  • Jag äger ingen våg. Jag får väl lov titl att nöja mig med måttbandet, helt enkelt.
  • Aktiviteter utanför hemmet. Spelkvällar utan godis och chips? Går det? Måste bunkra upp med nötter. Nötternötternötter.
  • Äta ute. Spicy Hot utan ris eller nudlar? Kan man beställa det? Annars blir det kebabsallad varje gång.
  • Jag hatar fortfarande träning. Måste övertala J att gå promenader med mig.
  • Baka. Min största hobby måste tänkas om totalt. Baka utan socker och mjöl alltså. Snacka om utmaning.
  • Ekonomin. Av någon anledning (...) är ett kilo kött mycket dyrare än ett kilo potatisbullar. Grönsaker, riktigt smör, tjockyoghurt, nötter, ost, grönsaker. Det kostar.
Kom igen nu, det här klarar jag. Blev lite skadeglad när jag såg på FB att mitt ex har gått upp i vikt. Sen insåg jag att jag själv väger 10 kilo mer än vad jag gjorde när vi träffades för två år sen. Mitt mål är nu alltså att i slutet på sommaren (eller till jul kanske är mer sannolikt) väga lika mycket som jag gjorde i augusti 2009, ca 73 kilo. Klarar jag det så klarar jag allt.

Steg 1

Steg 1: skapa en blogg.

Tanken är inte att banta ner mig så att jag blir smal, jag tror inte att jag passar som smal. Det skulle nog bara se konstigt ut. Det handlar om att komma i mina jeans igen. Att bli av med den där magen som får folk att titta frågande (jag VET att de undrar om jag är gravid). Att känna mig lite lättare. Lite mindre Cat, helt enkelt.

Nästa vecka ska jag börja med LCHF. Idag åker jag på en veckas semester hos mina (kolhydratälskande) föräldrar, så dieten får ändras nästa vecka. Om bloggen ska outas eller inte är fortfarande oklart. Mest skriver jag för min egen skull.

Inspiration: Cissi Wallin. Kan hon kan jag! Optimalt vore ju att se ut som hon gör nu. Dock tränar hon mycket, det tycker jag är fruktansvärt tråkigt. Kanske att jag kan ta långpromenader några gång i veckan.

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0